Alanis Obomsawin – viena ryškiausių Kanados Pirmųjų Tautų kino kūrėjų pasaulyje. Nufilmavusi per 60 filmų ir pelniusi begalę tarptautinių apdovanojimų, ji iki šiol kuria kiną, net ir būdama 91-erių metų amžiaus.
Šioje retrospektyvoje pristatomi keturi dokumentiniai filmai – nuo pirmojo, nufilmuoto 1971 m., iki naujausio, pasirodžiusio 2022 m. Tai proga susipažinti su ilgus metus autochtonų (vietos gyventojų) bendruomenių patiriama neteisybe, nuo nesirūpinimo vaikais ar netinkamo elgesio su jais iki mohaukų genties demonizavimo 1990-ųjų Okos krizės metu.
Pasak Alanis Obomsawin, „dokumentinis kinas – viena iš nedaugelio vietų, kur mūsų žmonės gali kalbėti patys už save. Jaučiu, kad mano sukurti filmai yra labai vertingi mūsų žmonėms, jie leidžia pažvelgti į save iš šalies ir kurti pokyčius, nuo kurių priklauso mūsų vaikų ateitis“.
Programą parengė Morgane Ferrero, Sagenė tarptautinio trumpametražių filmų festivalio „REGARD“ programos sudarytoja.
———-
Viena žymiausių autochtonų kino režisierių pasaulyje Alanis Obomsawin į kiną atėjo iš performanso ir istorijų pasakojimo pasaulio. Nuo 1967 m., kuomet pradėjo dirbti Kanados nacionalinės kino tarybos konsultante, ji sukūrė per 50 filmų, iš kurių įsimintiniausi „Incident at Restigouche“ (1984) ir „Kanehstake: 270 Years of Resistance“ (1993). Abenakių genčiai priklausanti režisierė yra sulaukusi pripažinimo visame pasaulyje, o jos kūryba pristatyta 2008 m. Niujorko Modernaus meno muziejuje surengtoje retrospektyvoje. „Visą gyvenimą mane labiausiai domino švietimas,“ – sako Obomsawin, – „nes būtent jis formuoja asmenybę, išmoko nekęsti arba mylėti.“ N-16
Kalėdos briedžių fabrike / Christmas at Moose Factory
Rež. Alanis Obomsawin / animacinis / Kanada / 1971 / 13 min.
Rež. Alanis Obomsawin / animacinis / Kanada / 1971 / 13 min.
Alanis Obomsawin režisūrinis debiutas, sukurtas iš kri genties vaikų piešinių ir jų pačių pasakojamų istorijų. Nuo pat pradžių klausymas buvo esminis A. Obomsawin praktikos aspektas. Kaip sakė pati režisierė, „dokumentinis kinas – viena iš nedaugelio vietų, kur mūsų žmonės gali kalbėti patys už save. Jaučiu, kad mano sukurti filmai yra labai vertingi mūsų žmonėms, jie leidžia pažvelgti į save iš šalies ir kurti pokyčius, nuo kurių priklauso mūsų vaikų ateitis“.
Mano vardas – Kahentiiosta / Je m’appelle Kahentiiosta
Rež. Alanis Obomsawin / dokumentinis / Kanada / 1996 / 29 min.
Rež. Alanis Obomsawin / dokumentinis / Kanada / 1996 / 29 min.
Šiame dokumentiniame Alanis Obomsawin filme pasakojama Kahentiiostos, jaunos Kohnavagos mohaukų genties moters, suimtos po 1990 m. Okos krizės – 78 dienas trukusio ginkluoto konflikto, istorija. Ji buvo sulaikyta keturiomis paromis ilgiau nei kitos moterys. Už ką? Kvebeko vyriausybei atstovaujantis prokuroras nepripažino jos indėniško vardo.
Richard Cardinal: šauksmas iš metiso vaiko dienoraščio / Richard Cardinal : le cri d’un enfant métis
Rež. Alanis Obomsawin / animacinis / Kanada / 1987 / 29 min.
Rež. Alanis Obomsawin / animacinis / Kanada / 1987 / 29 min.
Richardas Cardinalas nusižudė būdamas 17 metų, didžiąją gyvenimo dalį praleidęs daugybėje globos namų ir prieglaudų visoje Albertoje. Šiame trumpametražiame dokumentiniame filme abenakų kilmės režisierė Alanis Obomsawin iš jaunuolio dienoraščio ištraukų sukūrė emociškai stiprią duoklę jo neilgam gyvenimui. 1984 m., dešimt metų iki Tiesos ir susitaikymo komisijos, išleistas filmas atskleidė sistemingą pirmųjų tautų vaikų nepriežiūrą ir išnaudojimą Kanados vaikų apsaugos sistemoje. 1986 m. Amerikos indėnų filmų festivalyje pelnęs geriausio dokumentinio filmo apdovanojimą, 2008 m. filmas parodytas Niujorko modernaus meno muziejuje surengtoje Alanis Obomsawin retrospektyvoje ir iki šiol rodomas visame pasaulyje.
Billas Reidas prisimena / Bill Reid se souvient
Rež. Alanis Obomsawin / dokumentinis / Kanada / 2021 / 24 min.
Rež. Alanis Obomsawin / dokumentinis / Kanada / 2021 / 24 min.
Šiuo filmu Alanis Obomsawin pagerbia savo draugą, nugyvenusį išskirtinį gyvenimą ir labai daug palikusį po savęs. Nepaisant to, kad augo toli nuo savo genties kultūros, garsus haidų genties dailininkas Billas Reidas širdyje visada jautė artumą Haidos Gvai saloms. Dirbdamas CBC radijuje, jis pradėjo mokytis juvelyrikos, vėliau – skulptūros, taikant haidų technikas ir vaizdinius – tai visiems laikams pakeitė jo gyvenimą, o taip pat ir Kanados meno pasaulį. Įtaigūs Reido žodžiai, persipynę su pačios Obomsawin istorijomis, pasakoja apie jo sudėtingą vaikystę, jo kaip įžymaus menininko virsmą ir gilų ryšį su gimtine. Net ir po kelių dešimtmečių Billas Reidas išlieka neblėstančia jėga ir vienu svarbiausių kanadiečių menininkų.
1